In urma cu cativa ani, Matthieu Ricard, un calugar care este un expert in meditatie, a participat la un studiu de imagistica a creierului condus de cercetatoarea in empatie Tania Singer. Dupa ce a vizionat un videoclip despre viata intens traumatizanta a copiilor dintr-un orfelinat din Romania, Ricard a empatizat cu copiii timp de 2 ore in timp ce i se scana creierul.
Singer s-a oferit apoi sa ia o pauza inainte de a-l scana in timpul unei meditatii de compasiune. El a refuzat sa ia o pauza pentru ca considera suferinta insuportabila si dorea sa treaca imediat la compasiune pentru a „imui” acea suferinta in bunatate iubitoare (Mindful Living Community, 2021).
Ilustrand faptul ca empatia si compasiunea nu se afla pe un continuum functional si ca asa-numita oboseala de compasiune ar fi mai precis numita oboseala empatica, imaginile din acest studiu au aratat caile durerii neuronale aprinzandu-se in creierul lui Ricard atunci cand a empatizat si caile de recompensa se aprind atunci cand a practicat compasiune iubitoare-bunatate.
Subpersonalitati
Cand un sistem intern de parti (sau subpersonalitati) este dominat de parti precum partile de perete (care apar ca ziduri literale si blocheaza accesul la partile ranite, precum si la informatii despre trecut), parti disociative, parti conforme, parti suparate, narcisiste. parti, parti non-verbale intransigente si asa mai departe, merita sa ne amintim ca ele isi asuma aceste roluri pentru a alunga durerea emotionala care nu se stinge si nu se poate astepta sa primeasca mai multa durere. Totusi, a empatiza cu durerea inseamna a simti durere.
Empatia pune astfel o dilema Goldilocks. Terapeutii pot avea prea multa sau prea putina empatie pentru clientii lor, clientii pot avea prea multa sau prea putina empatie pentru oamenii din viata lor, iar partile noastre pot avea prea multa sau prea putina empatie unul pentru celalalt. Prea multa empatie motiveaza partile protectoare sa suprime sentimentele, in timp ce prea putine semnale ca protectorii au oprit deja sentimentele. Empatia in sine nu este vinovata si nici nu este un remediu. Nu avem nevoie ca partile noastre sa aiba mai putina empatie si oricum nu am putea face asta sa se intample. Pentru a oferi pieselor noastre stabilitate interna, avem nevoie, dupa cum ne spune cercetarile lui Singer, de un plan bun pentru accesul la compasiune.
Sinele
IFS afirma ca psihicul consta dintr-o comunitate de parti care au capacitatea de a experimenta o serie de sentimente de la foarte negative la foarte pozitive si o resursa contrastanta, o sursa de sentimente centrate, deschise la inima si stari cognitive, inclusiv compasiune, curiozitate. , curaj si claritate, pe care IFS le numeste Sinele. Filosofii numesc acest aranjament o unitate a contrariilor : Fara lumina nu am avea (sau nici macar nu am avea nevoie de conceptul de) intuneric pentru ca am cunoaste doar intunericul. Fara moarte nu am avea un concept de viata si asa mai departe. Perechile de contrarii se definesc reciproc. Ne putem gandi la parti si la Sinele ca o astfel de pereche. Succesul final al IFS depinde de faptul ca atat clientii, cat si terapeutii au acces bun la ambele forme de constiinta. Cand partile noastre fac loc pentru Sine, ne simtim spatiosi din punct de vedere mental, plini de compasiune si capabili sa fim mai degraba curiosi decat reactivi. Obtinem o vedere de pasare asupra noastra, a altor oameni si a evenimentelor.
Cand ne legitimam partile vulnerabile ranite cu dragoste, conducand de la Sinele nostru, ii ajutam sa renunte la frica si rusinea si ei, la randul lor, inceteaza sa supraincarce sistemul intern cu durere personala si indirecta. Avand in vedere acest lucru, ma ghidez dupa aceasta formula simpla, usor de utilizat: partile psihice simt adesea durere. Uneori este durerea lor, iar uneori durerea provine de la altcineva. Oricum, atunci cand simt durere, au nevoie de ajutor. Sinele, care este pe deplin constient de durerea lor si simte compasiune, este acolo pentru a ajuta. Biletul nostru catre libertate nu este empatia intre parti, in interior sau in exterior; este iubirea si compasiunea Sinelui pentru toate partile.